יום שבת, 22 בדצמבר 2007

דירות או לא להיות

אחת הבעיות הגדולות בישראל היא מחסור בדירות באיזור המרכז. מחירי הדירות האמירו בשנים באחרונות באופן משמעותי, ולזוגות צעירים קשה מאד לקנות אפילו דירה קטנה ללא משכנתא משעבדת לשנים ארוכות. אכן, המדינה מדברת על עידוד תושבי המדינה לעבור לפריפריות, לגליל, לנגב, אך חוסר מחפיר בתשתיות בסיסיות, ככגון תחבורה נוחה למרכז, מרכזים נותני שרות (תרבות, רפואה וכו) וחוסר במקומות עבודה, מבטלים אופציה זו לרוב תושבי המדינה.
ישנן לא מעט סיבות למחסור הדיור במרכז. קבלים בונים בנייני מגורים המיועדים רק לעשירון העליון. המדינה לא מפשירה שטחים לא ירוקים לבנייה נוספת. אך נקודה נוספת חשובה היא שיהודים מחו"ל רוכשים דירות כהשקעה או כדירות נופש בתל אביב, ירושלים, נתניה, אילת ועוד. התוצאה היא גם עלייה במחיר הדירות וגם בניינים שלמים העומדים ריקים כל השנה, או למעט שבוע או שבועיים שבהם בעלי הנכס נופשים.
אני מעלה כאן רעיון בכדי למנוע תופעה זו. אני מציע שחצי מכל הדירות בבניין מגורים יהיו חייבות להמכר למשפחות שיעברו לגור בדירות אלו. בחצי השני הקבלן יעשה כרצונו: הן ימכרו להשכרה, לקונים מחו"ל וכולי. אבל השאר ימכרו למגורים.
נכון, רעיון שה דורש עיבוד לפני שיוכל להחקק כחוק במדינה, אבל אני חושב שהרעיון הוא צעד חשוב לשמירה על אכלוס מרכזי הערים ועל מחירי דירות נורמליים.
...תחשבו על זה