יום שבת, 2 בפברואר 2008

מים? מצטערים, בדיוק נגמר לנו

עכשיו, אחרי שנגמרו ימי הגשם המועטים של ינואר, כשקצת שלג העלה חיוך על שפתינו, הגיע הזמן להתמקד במשבר המים של מדינת ישראל.
זה שנים רבות שהכמות הגשמים השנתית נמוכה מהמומצע בשנים עברו, ומצד שני, אוכלוסיית ישראל ועיו"ש רק גדלה. הכנרת במפלס הנמוך מאז ומעולם, כמו גם ים המלח ומאגרי מי התהום. וכן, גם השנה לא ירד מספיק גשם. ואנחנו? שאננים!
כמה זמן יקח לנציבות המים ולממשלה להבין שעד סוף השנה האזרחית לה יוותרו מים בכנרת? כבר שנים שמשבר המים מנוהל בעצלתיים. בניית מתקני התפלה היא איטית במקרה הטוב ולרוב לא מתקדמת בכלל. אין התייחסות חוקתית לאסון המתקרב. אין הקניית מודעות לאוכלוסיה על חשיבות במשמעת מים. הפסקת השקיית גינות ופארקים, שעם כל הצער, איננה הכרחית לקיומנו, גם כן אינה מוטלת על הפרק. האם נתעורר רק כאשר יהיה מאוחר? הרי משבר מים מתמשך כבר קיים במצרים וירדן, הכולל הפסקות מים יזומות בקהיר ובעמן.
למרות ראיית השחורות אני רוצה לסיים דווקא באופטימיות זהירה. התפלת המים היא כנראה הפתרון היחיד למשבר המחריף. אבל ניתן לבנות מתקני התפלה כדי להתגבר על החסר. למען האמת, אחד משימושי תעלת הימים, פרויקט לא מוצלח במיוחד התקוע בסבך הפוליטיקה הבין איזורית , הוא התפלת מים, כאשר הבדלי הגובה בין ים סוף וים המלח מעניקים התפלה כמעט חינם. אך אלו לא הפרשי הגבהים היחידים הניתנים לניצול. למרות פחד הירדנים מתלות בנו, צריך לבנות תעלת התפלה מהים התיכון לים המלח. לפי דעתי, פתרון אף טוב יותר הוא תעלת התפלה מהים התיכון לכנרת. מים מותפלים (לא מלוחים!) יוזרמו לכנרת, וממנה לשאר הארץ במערכת המים הרגילה. בנוסף, יהיה אז אפשר להסיר את הסכר על הירדן ולהזרים שוב מים בנתיב העתיק לים המלח, נתיב ריק זה שנים רבות.

אין תגובות: