יום שני, 17 במרץ 2008

רק פעם בארבע שנים

האוליפידה מתקרבת. אותו ארוע מדהים שחל כל ארבע שנים ומאחד תחתיו את כל אומות העולם. ארוע ספורטיבי האמור להבליט את המשותף, לנסות לפייס בין עמים. האמנם?
הארוע הוא פוליטי בלא מובן המילה. קודם כל, זו תחרות בין המעצמות להראות מי יכולה להשקיע יותר בספורט, וכך לקטוף יותר מדליות. שהרי ההשקעה בספורט מראה על מצב כלכלי טוב, המאפשר להשקיע בספורט. התחרות בין ארה"ב וברה"מ בתקופת המלחמה הקרה, האולימפידה בברלין וכו. ועכשיו סין רוצה להראות את כוחה הגדל. מצד שני, סכסוכים בין עמים תמיד משפיעים על ארועים כאלו. מדינות ערב לא ישחקו נגד ישראל, האמריקאים החרימו את אולימפידת מוסקבה, המצרים החרימו את אוליפיקת 1956 בעקבות מלחמת סיני וכו.
אך לטעמי, החרם המענין ביותר היה של מדינות אפריקה ב1976 מחד, כהצהרה נגד מדיניות האפרטאיד של דרם אפריקה. באותה שנה, סין לחצה למנוע מטיוואן להשתתף עם השם "הרפובליקה של סין".
אז כפי שאנחנו רואים, האוליפידה שימשה לא מעט פעמים כבמה לדעות פוליטיות. לכן, אני קורא לכל הצופים הפוטנציאלים של האולימפידה להחרים את אולימפידת בייגין, לא לצפות בה. מדוע?
המשטר בסין, זה עשרות שנים, מבצע פשעים איומים נגש העם הסיני ונגד העם הטיבטי. את טיבט סין כבשה ב 1950 בתואנת שווא שהיא בעצם שייכת היסטורית לה. הדברים האיומים שנעשו ונעשים יום יום כנגד העם הטיבטי ניתנים לקריאה בלא מעט מקורות. בנוסף, זכויות האדם בסין כמעט אינן קיימות תחת שלטון טוטליטרי זה. לדוגמא, אנשים נתפסים ברחוב, מועשמים בפשעים ומוצאים להורג רק כדי למלא את מכסות המשטרה החודשיות.
לכן, כל מי שמצפונו מציק לו, שיש לו מעט אמפטיה לסובלים בכל העולם, טוב יעשה אם יפגין זאת ויחרים את שידורי האוליפידה בקיץ. אני מחרים.

אין תגובות: